DOA SEBAGAI NAPAS

DOA SEBAGAI NAPAS - Untuk segala yang berlaku dalam kehidupan kita, kita sering merungut kepada Tuhan melalui doa, baik untuk mengucapkan terima kasih dan meminta bantuan dalam masalah yang kita hadapi. Oleh itu, doa dipanggil nafas orang percaya. Tetapi adakah kita pernah melihat masalah orang lain dan membawanya ke dalam doa kita? Sering kali kita hanya membawa kesakitan yang kita rasakan, tanpa melihat kesakitan orang lain.

Dalam buangan yang membuat Israel merasa sakit, Daniel menunaikan solat kepada Tuhan. Kita dapat melihat beberapa perkara menarik dari doa Daniel. Ia tidak semestinya dikenakan. Sebaliknya, dia sanggup merendahkan diri dan meminta maaf atas dosa-dosa umat Israel. Dia juga tidak berdoa untuk keselamatannya sendiri, tetapi untuk keselamatan Israel. Permintaan Daniel tidak dimaksudkan untuk memberi berkat Israel kepada Allah, atau untuk menunjukkan kemuliaan bangsa Israel, tetapi untuk menjadikan nama Tuhan dimuliakan oleh keselamatan yang diberikannya kepada Israel.

Seperti yang kita pelajari dari doa Daniel, kita mesti melihat bagaimana kita berdoa pada masa ini, terutamanya kerana doa adalah nafas iman kita yang hidup. Oleh kerana udara digunakan untuk bernafas untuk semua makhluk, begitu juga doa yang kita miliki untuk kepentingan orang lain. Demikianlah nama Tuhan dapat dimuliakan.
Artikel Selanjutnya Artikel Sebelumnya
Belum Ada Komentar :
Tambahkan Komentar
Comment url
Post Terkait :
DOA SEBAGAI NAPAS